Strandede plan(t)er om ny dansk militær motorcykelproduktion
Claes Johansen
www.chakoten.dk - 2007 -
Debat startet af Claes Johansen i debatforum på Chakotens hjemmeside med udgangspunkt i ubekræftet rygte fra 1980'erne om at F & N ville genoptage en dansk motorcykelproduktion, hvis Hæren og politiet ville være aftagere. Debatten skaber ikke klarhed over dette


EMNER:
BMW, BSA, Fisker & Nielsen, Forsvaret, hæren, motorordonnans, www, Yamaha,

PERSONER:
Claes Johansen,



Nimbuslitteratur © 2024 Niels Øwre


Strandede planter om ny dansk militær motorcykelproduktion

Sendt af Claes Johansen (25/11-2007)

Er der nogen derude, der kender noget til denne sag?

Jeg aftjente min værnepligt i 1977 som motorcykelordonnans ved Danske Livregiment. Motorcyklen var en BSA 350 CC fra 1953. Senere erfarede jeg via en engelsk mekaniker (der tidligere havde været i den britiske hær), at disse maskiner var blevet skrottet af briterne i 1968. Jeg går ud fra, at den danske hær derefter havde opkøbt dem eller måske ligefrem fået dem foræret. Det så sådan ud, for dels var der "byttet om" på bremse og gearskift, dels var de fuldstændig nedslidte.

Jeg kunne blive helt misundelig, når min far fortalte, han som MC-ordonnans ved Civilforsvaret i 1950'erne først havde kørt på en Nimbus, og siden ved genindkaldelse på en BMW!

Engang i 1980'erne forlød det, af Hæren skulle udskifte sine motorcykler. Der gik et rygte om, at Nilfisk havde erklæret, at man var villig til at genoptage en dansk motorcykelproduktion, hvis Hæren (og politiet, tror jeg nok), ville være aftager. Men et eller andet sted strandede dette projekt, og så vidt jeg ved, endte man med at anskaffe en tocylindret Husqvarna crossmaskine. Jeg håbede ihærdigt at blive genindkaldt til "omskoling"! Not so lucky.

Okay. Det, jeg godt vil vide, er hvor langt Nilfisk kom i planerne om den nye danske motorcykel, og evt. hvad det var, der fik Hæren til at sige nej og gå til svenskerne i stedet. Navnlig kunne det jo være interessant, hvis der fandtes arbejdstegninger eller måske ligefrem en prototype på denne "ghost machine".
>

Sendt af Claes Johansen (25/11-2007)

Beklager den vegetabilske fejl i overskiften!

Sendt af Esben Mønster-Kjær (27/11-2007)

Hej Claes

Er du sikker på, at det var Husqvarna, Forsvaret købte i 1980'erne? Da jeg var i trøjen i første del af 1990'erne kørte hæren BMW F650 og havde gjort det i nogle år.

Jeg kan ikke svare konkret på dit spørgsmål, men mon ikke prisen var den afgørende faktor? Ved materialanskaffelser har Forsvaret i mange år prioriteret lave omkostninger højere end hjemlige leverandører. Så længe producenten befinder sig i en stabil og venligtsindet stat.

Danmark går ofte sammen med andre mindre lande om indkøb, så den samlede ordrer bliver stor nok til, at der kan forhandles rimelige priser hjem. Det kan meget vel være det, der skete i 1980'erne.

Sendt af Claes Johansen (27/11-2007)

Hej Esben.

Du har sikkert ret. Jeg husker bare, der var snak om Husquvarna som alternativ til Nimbus, men nu du siger det, blev BMW vist også nævnt - og de er så åbenbart gået af med sejren. Uanset hvad ville jeg ikke have beklaget et par ugers genindkaldelse til crosskørsel som et velfortjent pusterum i min daglige trummerum som lærervikar i Albertslund.

Uden at gøre det til noget politisk spørgsmål kan det måske også have haft noget at gøre med, at Tyskland var i NATO, Sverige ikke.

Under alle omstændigheder havde en ny Nimbus været en interessant affære. Og dernæst må man jo sige, at Husqvarna har en vis position i Danmarkshistorien. Men BMW har nok været det sikreste alternativ, hvis det da ikke ligefrem var maskiner, den tyske hær havde fået tilovers.

Én ting er sikker: de gamle BSA'er var kørt ned allerede i 1970'erne. Det kan min delingsfører bekræfte, eftersom han spænderede en god del af NATO-øvelsen Arrow Express med at skubbe mig i gang, efter at kick-starteren var knækket af. Til sidst "glemte" han mig i en grøft, hvor jeg lå og sov, til det hele var overstået og Danmark befriet for Orange Styrker.

Sendt af Esben Mønster-Kjær (28/11-2007)

Jeg morede mig fint, da jeg tog MC-kørekort på en F650. Desværre kom jeg aldrig til at køre en af dem efterfølgende, så jeg fik ikke prøvet den af uden for asfalten. Trist-trist.

Jeg tror nu ikke, Sveriges position uden for NATO havde nogen betydning for valget af motorcykel. Flyvevåbnet har tidligere fløjet i svenske jagere, og flere af Hærens nuværende køretøjer produceres i alliancefri lande som Schweiz, Finland og Sverige.
>

Sendt af Claes Johansen (29/11-2007)

Angående MC-ordonnansens kummerlige liv, så slap jeg for meget af det, paradoksalt nok fordi det ikke var min eneste funktion. Jeg var nemlig også "vinkertager", tror jeg nok det hed, dvs. jeg kørte rundt med et stort rør på tværs hen over maven, og inde i det var en vinkelmåler-tingest af den slags, landmålere bruger. Vi var en tung morter deling, og jeg og den anden MC-ordonnans skulle ankomme først til en ny stilling, opstille nogle målestokke, hvor mortererne skulle stå, og derefter finde de højde- og sidestillinger, mortererne skulle indstilles efter, når de ankom. Sådan erindrer jeg det i hvert fald. Under selv skydningen osv. lavede vi ingenting, bortset fra at ligge vandret med udrustningen taget af, hvilket engang fik vores oversergent til at snige sig op på os og oversprøjte os med tåregas. Det var hans form for humor.

Åh, disse minder!

Sendt af Esben Mønster-Kjær (04/12-2007)

Pudsigt sammenfald. Jeg har netop læst på Politikens netavis, at svenske Saab og danske Terma netop har indgået et omfattende samarbejde. Motivet fra svensk side er helt åbenlyst at motivere den danske regering til at købe Saab Gribben som afløser for F-16 i stedet for den primært amerikansk producerede Joint Strike Fighter.

Sendt af Lars Seifert-Thorsen (12/12-2007)

Hej Esben

Da jeg var indkaldt i 1980-81 foregik MC-uddannelsen på BSA, men ude i enheden var man i færd med at indfase Yamaha 250 cc.

At der er byttet om på bremse/kobling på en BSA i forhold til stort set alle andre MC'er skyldes at BSA'en er engelsk. De følger ikke nødvendigvis de standarder som andre følger.
Det gav visse udfordringer når man en sjælden gang fik fat i en BSA i stedet for en Yamaha. Der var nogle bratte stop når man skiftede gear i stedet for at bremse :-)

mvh.
Lars

Sendt af Peter Kamp Nielsen (22/12-2007)

Lidt fra min side:

Yamaha var så ringe og spinkel at de efter meget kort tid blev udskiften med BMW - så hurtigt at jeg på rekrut-turen fik et lift på en Yamaha og kun 2 år senere på en genindkaldelse havde en motorordonans på BMW.

Han var lykkelig for den maskine! Den kunne køre!

Blandet andet var der integralhjelm med til føreren + en almindelig til eventuelle passagerer. Også fra BMW - med læderforing - og ordonansen måtte - for ikke at svinde det dyre grej til - ikke bruge ansigts-sløring.

Der var to grunde til at jeg som delingsfører var glad for Motorordonansen:

Ved radio-tavshed kunne jeg hurtigt få besked fra kompaniet og til mine grupper.

Motor-ordonansen var tidligere kører på delinsvognen og dette gav en hårdt tiltrængt reserve på denne vigtig plads, så Næstkommanderen kunne koncentrere sig om det faglige for hele delingen