Nimbuslitteratur © 2024 Niels Øwre |
NIMBUS OG DANSKE REKYLGEVÆRER I 30'ERNES KINATo unge danskeres oplevelser i Nanking i Kina i 1937 og 1938.Bragt første gang i NT nr. 110, Februar 2000 I 2000 modtog jeg, fra Danmarks Nimbus Tourings revisor FrølundThomsen, kopi af en side fra Aarhus Stiftstidende af 14. Maj 2000. Det var en artikel med overskriften ”Den danske helt i Kina-massakren er fundet”. Det var en artikel skrevet af journalisten Peter Abildgaard og det handlede om en ung mands indsats for at redde civile flygtninge under den Kinesisk/japanske krig i 1937. Siden modtog jeg, fra anden side, kopi af avisudklip fra 1937, stammende fra Kolding Folkeblad, Aarhus Stiftstidende og Aarhus Amtstidende, m.fl. Og sidst modtog jeg fotokopi af en selvbiografi forfattet af en anden dansker, hvori der også var beskrivelse af en del af de samme begivenheder. Som det helt væsentlige. så var der det samme foto af en Nimbus militærcykle med sidevogn og et Madsen Rekylgevær monteret som antiluftskyts. Det så ud til at være interessant, og jeg begyndte derfor at grave i sagen. Deltagerne i dramaet mødes. I vinteren 1937, nærmere betegnet Marts 1937, mødte to unge danskere hinanden i Nanking. Byen er Kinas gamle hovedstad, og det var den også fra 1928 til 1937.Begge mænd stod uden job, og 2. sekretæren på konsulatet i Shanghai, Mogens Melchior, gjorde en del for at hjælpe arbejdssøgende danskere til at få job hos et af de mange danske firmaer, som dengang opererede i Kina. Mændene var Bernhard Sindberg (BS) fra Århus-kanten og Jørgen Juncker-Jensen (JJJ) fra København. De var henholdsvis 26 år og 31 år. De fik, i fællesskab, til opgave på vegne af Fisker&Nielsen og ”Riffelsyndikatet” også kendt som Dansk Industri Syndikat, at sælge en militærudgave af en Nimbus med sidevogn, udrustet med et Madsen-rekylgevær opsat i affutage til at beskyde luftmål. Det danske konsulat havde som første sekretær en hr. Kaufmann. Han blev siden ambassadør i Washington under 2. Verdenskrig, og blev kendt som ambassadøren som ikke ville modtage ordrer fra regeringen i det besatte Danmark. Anden-sekretæren var Mogens Melchior. BS og JJJ blev sendt til Nanking (også stavet Nanjing) for at bruge byen som base for deres salgsfremstød. Had ved første blik. De to herrers baggrund var, -socialt set, ikke så forskellige, men det at den ene var jyde, og den anden var københavner, betød nok en hel del. Desuden var BS ca 5 år yngre end JJJ. Jeg tror at det anstrengte forhold imellem jyder og københavnere var langt mere udtalt i 1937 end det er i dag. Det var en fælles opgave, idet JJJ kunne køre sidevognsmotorcykle og BS havde en militær baggrund som gjorde, at han var fortrolig med rekylgeværet. Desværre var de også fælles om at afsky hinanden af et godt hjerte. Hvordan det det forløb, kommer vi ind på. Først vil jeg lige bruge lidt plads til at opridse deres forskellige baggrunde, kort sagt: ”Hvem var de?”
Flugten til Hamborg. Bernhard Sindberg var født 19/2-1911 og opvokset i Århus. Han var søn af Johannes Sindberg, en ostegrosserer, som siden blev redaktør af Ugeavisen for Odder, og medstifter af partiet Retsforbundet. Efter endt skolegang i Kirkegaards Realskole i Grønnegade i Århus, blev BS sat i skiltemalerlære hos malermester Staalby. Læremesteren viser sig pudsigt nok at være far til den kendte TV-journalist Ulla Therkelsen. Det viste sig snart, at BS ikke havde lyst til at være skiltemaler, han var nemlig besat af en ubændig trang til eventyr. Han løb derfor fra sin læreplads, allerede da han var 15 år. Han nåede dog ikke længere end til Hamborg Havn. Her hentede faderen ham i bil. Man skal nok lige stoppe op, og tænke over, at det foregik i 1926. Kun meget få mennesker havde bil, og vejenes og bilernes tilstand var af en sådan art, at en tur til Hamborg (dengang) skal sammenlignes med (idag) at køre til f.eks. Moskva igennem Østlandene. Faderen bragte ham hjem igen, men det holdt kun i knapt 2 år, for da han var 17 år, så stak han af igen. Denne gang lykkedes det for ham at komme helt til USA, hvor han opsøgte familie i Californien, beretter lillesøsteren Bitten Andersen. Hun bor i Lystrup ved Århus. BA er Sindbergs yngste søster. Da hun er 16 år yngre end han, har hun faktisk ikke kendt BS medens hun var barn og ung, - det kom først senere. Desertøren. Efter at BS havde tilbragt 3 år i Californien, fik han dannet sig den romantiske forestilling, at han havde en fremtid i Den Franske Fremmedlegion. Han sejlede til Algier, og lod sig som 20-årig indrullere i legionen, det var i 1931. Det viste sig dog ret hurtigt, at det var så som så med romantikken i Fremmedlegionen. Der var den værste kadaverdisciplin, dårlig mad og ubehagelige men- nesker. De franske officerer var af den mest stupide og brutale slags. Nytårsaften 1931/32 deserterede han, og slap af sted med et skib til USA igen. Efter at have opholdt sig i USA (formentligt) går Sindberg om bord på et skib, som via Osaka i Japan tager ham til Shanghai i Kina. Der er lidt tvivl om årstallet. I Shanghai får han job som receptionist på et fornemt hotel, for nu kan han både engelsk, fransk og tysk. Medens han er på hotellet betjener han bl.a. Charlie Chaplin. I 1935 får han et nyt job i Shanghai hos Det Danske Mælkekompagni, som forsøgte sig i Kina med mejeridrift efter danske metoder. På et tidspunkt, hvor BS havde ferie, og var i Europa og Danmark, besluttede den øverste ledelse i DMK, at udskifte ledelsen i Shanghai, og da BS efter endt ferie vendte tilbage, fandt han sit job optaget af en anden person. Han henvendte sig til konsulatet igen, og Melchior satte ham derefter i forbindelse med repræsentanter for ”Riffelsyndikatet”, som var kommet ud for at promovere salget af Madsen Rekylgeværer, monteret på en Nimbus motorcykle. Her mødte han så, Jørgen Juncker-Jensen. Jørgen Juncker- Jensen. JJJ blev født i 1906, som søn af en i Skandinavien og København kendt og respekteret fotograf. Juncker-Jensen lærte hos faderen, og kunne sikkert have fortsat dennes forretning. Han var imidlertid besat af ligeså megen eventyrlyst og udlængsel som BS. Derfor fandt man i 1925 den da 19 årige JJJ om bord på S/S Hellig Olav med kurs mod New York. I USA begyndte han helt fra bunden, i perioder var han så langt ude, at han gik uden mad, og sneg sig til at køre med undergrundsbanen, for at holde varmen og finde et sted at sidde ned. Når man først var kommet om bord, kunne man vist være der en halv dag. Han havde bogstaveligt talt snesevis af jobs. Han syntes godt om at være i USA, men det afholdt ham dog ikke fra, sam-men med en dansk kammerat, at tage hyre på et britisk skib, som skulle til Sydamerika. Efter at være rømmet fra skibet i Sydamerika, drev de rundt et stykke tid, uden arbejde og uden at kunne sproget. Han kom bort fra kammeraten på et tidspunt, og til sidst søgte han hjælp i en sømandskirke. Her kom han i kontakt med en dansk født landmand, som tilbød ham arbejde på sin gård. Det viste sige at være et enormt areal, som man skulle bruge dage til at krydse, leveforholdene var ringe, og arbejdet tangerede slavearbejde, men til sidst havde han da tjent nok til, at købe sig et pænt sæt tøj, og fandt så hyre på et dansk skib, som var på vej til USA. Da skibet lagde til et sted i nærheden af Philadelphia, så rømte han igen. Da han fik kontakt med sine venner, fik han brev om, at hans far var syg, og han tog derfor tilbage til Danmark i 1929.
Danmarks svar på Don Juan. Skibet han sejlede til Europa på gik til Bremen, det var tysk, og han hadede det. Det fremgår tydeligt, at han ikke kunne døje tyskere. Senere, da han opholdt sig i Danmark 1938 - 1939, og arbejdede på faderens atellier, havde han stor fornøjelse ud af, at smide repræsentanterne fra (tyske) AGFA ud af forretningen. Han ønskede kun at aftage (amerikanske) Kodaks og (engelske) Ilfords produkter. Faderen blev rask igen, men JJJ blev i Danmark indtil 1930, hvor han vendte tilbage til USA. Her lærte han at køre bil og motorcykel. Han turede, sammen med en ven, rundt i Staterne i en gammel DODGE bil. I 1935 tog han turen til Mexico på en Indian motorcykel han havde købt, det var en model »45«. Ind imellem rejserne havde han forskellige jobs, bl.a. tog han rundt med et hold, som tog billeder af folks børn. JJJ’s selvbiografi er på 332 sider, og de første ca. 130 handler om tiden indtil 1936, hvor han tager til Japan og siden Kina. Igennem hele bogen fremgår det med al ønskelig tydelighed at han mener, at han er Danmarks svar på Don Juan og Casanova, i én og samme person. I Februar 1936 sejlede han til Osaka i Japan som matros om bord på en norsk tanker, M/S Nora. Han blev syg, og indlagt på sygehuset i Yokohama. Efter at han var udskrevet fra hospitalet, fik han job hos en dansker, som drev en bar. Der boede han så længe, som myndighederne ville give ham lov til. Han elskede kvinderne, og kunne ikke udstå de japanske mænd. Den militære Nimbus. Et halvt år senere beordrede myndighederne ham om bord på det første og bedste skib, som viste sig at være M/S Empress of Russia, og med det ankom han til Shanghai i Kina. Ligesom Sindberg fik også JJJ hjælp på konsulatet af Mogens Melchior. Der er en bemærkelsesværdig forskel fra dengang og til nu. Nu om stunder er det tilsyneladende Ambassadernes og konsulaternes fornemste opgave, hurtigst muligt at blive af med besværlige danske klienter. Juncker-Jensen fik først arbejde som tilsynsførende på på en spritfabrik, ejet af De Danske Spritfabriker i Shanghai. Det gik fint en tid, men desværre sprang en del af anlægget i luften, og JJJ var igen uden job, -i det mindste indtil fabriken var genopbygget. Konsulatet var igen behjælpelig, denne gang arrangerede de et møde med repræsentanter for ”Riffelsyndikatet”. De manglede en mand, som kunne køre en motorcykle, og skyde med maskingevær. JJJ skyndte sig at sige, at det kunne han alt sammen. Det med motorcyklen var rigtigt, men maskingeværet kendte han kun af udseende, for selv om han havde aftjent sin værnepligt i Den Danske Flåde, så var det som oppasser for admiralen det meste af tiden. Han blev sendt til Nanking, og det var her, at han mødte Sindberg. Et stort, kraftfuldt, imponerende uhyre. Det viste sig hurtigt, at de to var helt uforenelige størrelser. Der blev sandeligt ikke lagt fingre imellem, og 46 år senere skriver Juncker-Jensen i sin selvbiografi: ”Jeg blev præsenteret for Bernhard Sindberg, en dum idiot fra Århus”. Så var tonen jo ligesom lagt. De må virkeligt have afskyet hinanden, siden at JJJ så mange år senere kan lægge så megen følelse for dagen. Jeg tror de begge to var meget egensindige, og at ingen af dem i virkeligheden har været indstillet på, at være underlagt en andens beslutninger. De blev, til at begynde med, anbragt på Yangtsi Hotel, indtil man fandt en passende villa til dem. JJJ skriver: »Vi fik stillet en 4-cylindret Nimbus til rådighed. Det var en dansk fabrikeret motorcykle. Det var et stort, kraftfuldt, imponerende uhyre, og helt ny. Vi havde også en sidevogn, som vi kunne spænde på. Der var desuden udstyr til at montere et maskingevær. Det er idag selvfølgeligt helt forældet, men dengang var det toppen!Det var virkeligt et job for en rask mand. Der skete hele tiden noget, og der var nye og interessante mennesker omkring os. Vi arrangerede store shows, hvor vi demonstrerede, hvad vore våben kunne yde. Det skete for øjnene af dusinvis af højtstående officerer!«
Pletskud i sengestolpen. De kom drønende ind på demonstrationspladsen, som var Fanden selv i hælene på dem, stoppede op i en støvsky lige foran generalernes loge, og begyndte at skyde, som om det gjalt om, at få brugt ammunitionen så hurtigt som muligt. JJJ fortsætter: »Et sted var der nogle små skure for enden af pladsen, helt ude i horizonten. Jeg kan godt fortælle jer, at vi hellere måtte se at ramme dem, hvis vi ønskede at fortsætte med at sælge det storslåede luftkølede Madsen-maskingevær til Chiang Kai-Shek. Forresten så viste Chiang sig aldrig, men det gjorde Madame (Chiangs kone). Vi kom kørende ind på pladsen med vor 20 mm maskinkanon* spyttende kugler ud. Vi scorede en særlig imponerende træffer på et af skurene. Der var kun det i vejen, at det var det forkerte skur. Ud af skuret tumlede 2 mennesker som råbte og skreg. De var for langt væk til at høre, hvad de sagde, men det var jo ikke så svært at regne ud. Tre af os tog hen for at undersøge sagen, og ca. 2 dusin af projektilerne var gået lige igennem huset, inklusive sengestolperne på den seng, beboerne havde sovet i. Det var en ret brat og noget speciel måde at blive vækket på. Det viste sig alligevel at være de fattige beboeres heldige dag. For det første blev de ikke dræbt, men de fik også et nyt og bedre hus at bo i, samt vor forsikring om, at vi nok skulle lade være med at gøre det igen! Ja, der kan man bare se. Det skulle ikke undre mig, om det var dét, som overbeviste den kinesiske hær om, at de skulle købe maskingeværet. Med andre ord: Det var også vor heldige dag!« *) Jeg tror at Juncker-Jensen må huske forkert, for det var et rekylgevær de demonstrerede, det ses tydeligt på billedet. Diameteren var 8 mm. Det våben, som havde en mundingsdiameter på 20 mm., var en kanon, og her var der ikke blevet noget tilbage af hverken hus eller sengestolper, - endsige beboerne. Slagsmål og generaler til middag. De flyttede ud af Yangtsi Hotel, og ind i en villa på adressen 3 Canton Village i Tan Fong Hsian, lige uden for Nanking. Det var et virkeligt dejligt sted at bo, med 2 soveværelser og en dobbelt opholdsstue. De havde en kinesisk kvinde til at lave mad og vaske for dem, hun var meget dygtig. De havde desuden en tjener, som tog vare på alt, lige fra skopudsning til rengøring i huset og servering af måltiderne. Ja, selv vækning af de unge gentlemen om morgenen, tog han sig af, - en ikke altid let opgave, fremgår det. Forholdet imellem Sindberg og Juncker-Jensen blev stadigt værre. Det nåede så vidt, at de mødte på arbjede med rifter i ansigtet og ”blå øjne”, fordi de havde været i korporligt slagsmål. JJJ hævdede, at BS var dominerende, men han har nok ikke været et hår bedre selv. Måske har JJJ som den ældste og københavner, ment, at det var ham, som burde bestemme. Ved en lejlighed havde de inviteret 1 general og 2 oberster til middag i villaen. Alt var parat, bordet var dækket, lysene tændt, og cocktails rede på et lille bord. Gæsterne ville med usvigelig militærisk præcision ankomme kl 19.00. Begge vore herrer var klædt på i deres stiveste puds, da de kom i en voldsom diskussion, som endte i et heftigt slagsmål. Det var den rene farce med de to, som lå og rodede rundt på gulvet i kjole og hvidt, og de kinesiske tjenestefolk som hele tiden råbte ”Masters, Masters, please don’t” igen og igen. JJJ skriver, at på et tidspunkt havde BS et kvælertag på ham, så han knapt kunne ånde. Sindberg var den største og stærkeste, men JJJ slog godt fra sig. Hvad der fik dem til at holde op, fortaber sig i fortidens tåger, men da de højtstående officerer ankom, var kampen slut. Bordet var ikke helt så pænt som før, ej heller slagsbrødrenes tøj. Og de havde vilde øjne og strittende hår! Der var lagt en dæmper på situationen, og alle lod som ingenting. Aftenen blev alligevel reddet, men fra det tidspunkt gik de til selskab hver for sig. Det kneb også med samarbejdet på jobbet. JJJ fandt, at BS var dominerende og savnede takt og diplomati. Man kunne betvivle, om han selv var i besiddelse af disse dyder. BS var ærgerlig over, at han ikke selv kunne køre sidevognsmotorcykel, og det udnyttede JJJ på den måde, at han afslog at lære ham det. På den måde sikrede JJJ sig, at der stadigvæk ville være brug for ham, for der var heller ikke andre, som kunne overtage jobbet. Det japansk-kinesiske forhold blev også mere og mere anspændt. Formentligt derfor besluttede Jørgen Juncker-Jensen, at det var på tide at forlade Kina. Den 2. Juni 1937 afskibede han som passager på M/S Peter Mærsk, og forlod dermed denne historie.
Hvorfor salgsfremstød i Kina? Det var ikke så mærkeligt, som man umiddelbart skulle tro, at F&N og DISA forsøgte salgsfremstød i Kina. General Chiang Kai-Shek og hans nationalisthær frygtede, at det kun var et spørgsmål om tid, før japanerne angreb dem igen. I 1931 havde japanerne invaderet og besat et stort område i det Nordllige Kina. Kineserne var i 1933 nødsaget til at indgå en ydmygende våbenhvile, idet japanerne forblev i det område, de havde erobret. Kinesrne manglede stort set alt moderne materiel, og havde god brug for en Nimbus med sidevogn og Madsen rekylgevær. Det var især modellen med affutage, beregnet på at anvende rekylgeværet imod luftmål, som var interessant for kineserne. De havde allerede prøvet at blive beskudt af japanske fly, og ønskede sig brændene noget effektivt at forsvare sig med. Det var derfor meget forståeligt, at DISA forsøgte at afsætte den tids vel nok bedste automatiske gevær. Sindberg og Juncker-Jensen lavede deres salgsindsats fra Marts til Juni 1937, hvor JJJ rejste bort. Måneden efter brød fjendtlighederne ud igen, idet japanerne 7. Juli 1937 havde benyttet et påskud til at indlede krig imod Kina. Det kaldes i historiebøgerne for »Marco Polo Bridge Episoden«. Rynkede bryn i Nimbus-kredse. Billedet med Juncker-Jensen ved styret, Sindberg ved maskingeværet og en kinesisk hjælper på bagsædet er taget i forbindelse med en demonstration for potentielle købere. I Århus Stiftstidende skriver Peter Abildgaard, at det viser Sindberg, medens han er indkaldt til borgervæbningen i Nanking. Det kan simpelthen ikke passe, for på det tidspunkt var Juncker-jensen forlængst rejst videre til USA. En yderligere bekræftelse herpå er, at billedet i Bitten Andersens eje er det selv samme motiv, som findes i Juncker-Jensens selvbiografi. Borgervæbningen kom først i stand efter at JJJ var rejst, og derfor kan han jo ikke være med på et billede herfra. Det tjener til Abildgaards undskyldning, at han ikke kendte til Jørgen Juncker-Jensens side af historien. Til gengæld er der blevet rynket bryn i Nimbus-kredse, for han havde overhovedet ikke opdaget det vigtigste i det hele: Nemlig at det var en Nimbus de kørte på. Han var heller ikke bekendt med, at maskingeværet var et dansk Madsen-rekylgevær. Det kan sagtens være, at motorcyklen siden er blevet anvendt imod japanerne, men det er ikke det, som det pågældende foto illustrerer. Skal man tro JJJs selvbiografi, så er maskinen blevet solgt til kineserne. Sindberg fik jo også et andet job, idet han blev chauffør for den kendte britiske krigskorrespondent Pembroke Stevens.
Journalisten og »Sindbad«. Efter at Sindberg stoppede hos DISA (Eller Compagnie Madsen A/S of Copenhagen, som den stedlige chef, Kai Suhr, havde trykt på sit visitkort), var han en stund chauffør for Pembroke Stevens fra The Daily Telegraph i London.Stevens og Sindberg blev gode venner, og Stevens kaldte ham for »Min ven Sindbad«. De to blev kendte personer, fordi de færdedes overalt i krigszonen i deres store gule topersoners sportsvogn. Den 11. November 1937 havde Stevens, Sindberg samt et antal europæere, anbragt sig på toppen af et vandtårn, for derfra at følge et japansk forsøg på at erobre en bydel i Shanghai. Stevens blev ramt af maskingeværild fra et japansk fly og dræbt på stedet, da han var den eneste, som ikke søgte dækning. Sindberg blev såret i benet, og var igen uden job. Konsulatet trådte atter hjælpende til, og denne gang fik han så job hos F.L. Smidth 1. December 1937. Hans opgave var, at holde øje med en stor nyopført cementfabrik ved Nanking. Den hed »Kiang Nan Cement Works«. Fabriken havde kostet 8 millioner kr. at opføre, - en dengang astronomisk sum - det svarer til salgssummen dengang, for 2.900 Nimbusser (!). At den unge Sindberg fik ansvaret for fabriken, må vel især tilskrives, at han var noget nær den eneste dansker, som var tilbage i området. Helten fra Nanking. På samme tidspunkt faldt Nanking i hænderne på den japanske hær. Over de næste par måneder begik japanerne helt ubeskrivelige grusomheder, det var intet mindre end et folkemord. Under dét, som siden blev kendt som »Nanking-massakren«, myrdede japanerne 300.000 civile indbyggere og ubevæbnede kinesiske soldater. Man kan vist roligt sige, at japanerne ikke stod tilbage for Nazityskland, hvad angår grusomhed. Bitten andersen har været så venlig, at lade mig kopiere det dokument, som bemyndiger Bernhard Sindberg til at træffe beslutninger vedrørende cementfabriken på vegne af FLS. Det er underskrevet på vegne af FLS af en Niels Jensen, og attesteret af den danske generalkonsul P. Scheel. Dateringen er 1. December 1937. Vel ankommet til området, finder BS ud af, at der befinder sig en kolossal mængde flygtninge. Landsbyerne er brændt af, markerne ødelagte og kvæget er dræbt eller ført bort. BS skrev i denne periode 3 breve hjem, og de dannede grundlag for avisernes artikler, f.eks. overskrifter som: »Det største Dannebrog i Kina vejer i Nanking«, eller »Bernhard Sindberg forsyner Byens Hvide med mad«. I forbindelse med fabriken var der et landbrug. Her sørgede BS for, at produkterne kom flygtningene og beboerne i området til gavn. På cementfabrikens område husede BS ca. 6.000 flygtninge. Det var svært at finde mad til dem, men det var langt værre for ca. 22.000 flygtninge, som opholdt sig ved et nærlliggende tempel, for her kom japanerne hver dag. Bernhard Sindberg var meget berørt af det og spekulerede over hvordan han kunne hjælpe, men de 6.000 på fabriken var da foreløbigt i sikkerhed, beskyttet af Dannebrog på flagstangen, samt af et 1.300 m2 stort flag malet på taget af den ene af fabrikshallerne. Vi er nu nået et par måneder ind i 1938, og japanerne var blevet tilpas irriterede over, at BS’s indsats ensidigt foregik på den kinesiske side. Underligt nok, slog de ham ikke ihjel, men satte ham på et skib bort fra Kina.
Hædret på Kinas Delegat. i Geneve. Han ankom til Danmark i god behold, og blev siden indbudt til, sammen med sin far, at komme til Geneve. Her blev han på Den kinesiske Delegation (til Folkeforbundet), hædret for sin indsat for flygtningene. Efter eventyret i Kina, rejste han til USA igen, tog styrmandseksamen, og blev siden skibskaptajn, en beskæftigelse han havde resten af livet. Han blev 72 år gammel og døde i sin bolig i San Pedro, Californien i USA, 1/5-1983. Senest i sommeren 2000 efterlyste den kinesiske ambassade slægtninge til Sindberg. Det førte til, at ambassaden besøgte Bitten Andersen. Den Kinesiske Folkerepublik ønskede oplysninger i forbindelse med en mindeudstilling for ofrene fra Nanking-massakren. Desværre var Bernhard Sindberg, på det tidspunkt, død. Den kinesiske Ambassade i København havde kun haft ganske få oplysninger at gå efter, da de begyndte at lede efter familie til Bernhard Sindberg. På et mindesmærke i Nanking findes der indskriften: »Tak til Sindberg, Danmark« Det var derfor man henvendte sig til Dagspressen. Det gav jo også resultat.
Stort Detektivarbejde. Det har været et stort detektivarbejde at få kædet oplysningerne sammen i den forhåbentligt rigtige rækkefølge. Oplysningerne om Jørgen Juncker-Jensen stammer fra hans selvbiografi »Facts and Episodes« (of my life). Bogen er skrevet på engelsk, og dedikeret til hans børn, venner og bekendte. Den udkom i 1983 i 150 eksemplarer. Tak til fru Bitten Andersen for lån af dokumenter og fotos, samt timelange telefonsamtaler. Tak til Carsten Nielsen fra Århus Nimbus for lån af Juncker-Jensens selvbiografi, Avisudklip fra 1937 og 1938 stammer både fra avisernes arkiver, bl.a. Kolding Folkeblad, og F&Ns scrapbøger. Desuden har jeg fået nogen hjælp fra Kay Søren Nielsen fra Tøjhusmuseet, og Jesper Larsen fra FLS industries. Der skal lige tilføjes den sidste lille detalje i historien, nemlig hvordan det går til, at jeg kan citere fra JJJ’s selvbiografi. Det skyldes, at Carsten fra Århus Nimbus var kommet i besiddelse af en kopi af bogen. Kopien er lavet fra et originalt eksemplar, som tilhører en bekendt af Carsten. Manden hedder Guldager, og er bosat i Århus.
Guldager har nok set lidt tvivlende ud for JJJ sagde: »Jeg har skrevet en bog om det, og der er også et billede, så kan du se, at det er rigtigt!« Sommeren efter kom JJJ på besøg i Århus og medbragte bogen. Sådan hænger dét sammen. Efterskrift. Artiklen står, i det store hele, som da den blev bragt første gang i Nimbus Tidende, men diverse trykfejl, som siden blev opdaget, er blevet rettede. Desuden er der indføjet enkelte oplysninger som fremkom efter at artiklen blev bragt, f.eks. billederne af Kai Suhr der skyder med 20 mm. maskinkanon, og opstillingen af medarbejdere, som findes på denne side. Suhrs visitkort er også kommet med. |