Nimbuslitteratur © 2024 Niels Øwre |
F.D.M. og Falck 1957
OPKLARING OG AFVÆRGE
I forbindelse med hærloven af 1932 fandt der en omfattende motorisering af den
danske hær sted.
Ændringen af det gamle rytteri til pansertropper indebar oprettelsen af motorcyklist-eskadroner,
hvor mandskab og våben blev transporteret på motorcykel med sidevogn.
Efter en række forsøg i 1934-1935 valgte man at satse helt på Nimbus med sidevogn.
Dels var den jo dansk fremstillet, dels opfyldte den bedst i konkurrence med
f. eks. Harley Davidson, Douglas, Norton m.fl. alle de krav, der blev stillet
til den.
I pansertroppeme tjente motorcykelenhederne to opgaver: opklaring og panserafværge.
Opklaring vil sige, at et køretøj kører direkte ind i formodet fjendtligt område
for at provokere eventuelle styrker til at give sig til kende. Til dette formål
er en motorcykel med side- vogn velegnet. Den kan transportere 3-4 mand med
håndvåben og et tungere våben, og den er nem at komme væk med igen!
Nimbussen blev forsynet med en helt åben personkasse, hvor der var monteret
et let maskingevær i sidevognsaffutage (7.62 mm rekyl- gevær, System Madsen).
På siden af kassen var der fastspændt hylstre til diverse tilbehør. Panserafværge
vil sige, at et let køretøj, der medfører et tungere, panserbrydende våben,
kører frem til forberedt stilling for at opholde fjendtlige fremrykkende panserkøretøj
er, mens egne panserkøretøjer får tid til at indtage egentlige kampstillinger.
Til dette formål er også en sidevognsmaskine velegnet. På en specialsidevogn
(et rørstel med to transport- og fastspændingsskin- ner) kunne monteres en 20
mm automatkanon. Den kunne i givet fald betjenes, monteret på sidevognen, men
det var meningen, at den skulle forsynes med hjul og sættes i stilling i skjul
og dækning i terrænet.
Jeg gør så meget ud af at forklare dette, fordi det nok er kendt af alle, at
det var sådanne styrker, der kom i kamp den 9. april 1940 ved den danske grænse.
27
Der skydes mod luftmål fra en sidevogn med 7,62 mm rekylgevær,
System Madsen. Modelfoto 1935. (Maskinen er fabrikkens). (Garnisonsbiblioteket).
Dansk 20 mm automatisk panserværnskanon i sidevogns- affutage.
Modelfoto. Nimbussen tilhører AIS Fisker & Nielsen. Bemærk vingeskruebremsen
på forgaflen. F&N's arkiv).
28
Dansk panserafværgegruppe i stilling 9. april 1940. (F& N's arkiv).
Sønderskudte eller overkørte Nimbus med sidevogn. 9. april
1940. (F&N's arkiv)
Nogle har forsøgt at latterliggøre denne indsats, men for de soldater, der fra
Søgårdlejren kl. 4 om morgenen rykkede ud på deres Nimbusser, var det blodig
alvor.
De løste den opgave, de var blevet pålagt. Under stadig beskydning fra tyske
jagermaskiner, kørte de på maskiner, der havde været holdt varme og køreklare
hele natten, frem til de aftalte punkter. Stederne havde de ikke måttet forberede
for ikke at provokere! Så derfor tog de kampen op uden skjul eller dækning.
Elleve tyske panserkøretøj er blev standset, før den danske styrke enten var
nedkæmpet eller havde trukket sig tilbage. Og det var det, den skulle. Det kostede
livet for 11 unge danske i Sønderjylland. Det var meningsløst, fordi krig altid
er meningsløs.
Flere af Nimbusserne blev enten sønder- skudt eller overkørt af panser.
FOLLOW ME
Flyvestation Aalborg blev det sted, hvor de første danske jet-kampfly blev stationeret
i 1950'erne.
I international luftfart, herunder i flyvevåbenet, taler man et særligt sprog,
som af mange kaldes »flyverjysk«.
Derfor er alle skriftlige og mundtlige meldinger ved start og landing på dette
sprog. F. eks. har man i næsten alle lufthavne et køre- tøj, som bruges til
at taxie fly rundt på banerne og som er forsynet med et stort skilt, hvor der
står »FOLLOW ME«.
Netop på flyvestation Aalborg var dette køretøj en Nimbus med sidevogn! Og bag
på. kassen stod: follow me.
Gad vidst om den stadig eksisterer?
HEMMELIGT VÅBEN
Selvom Nimbus med sidevogn i dag er udgået af det danske forsvar, er der dog
en undtagelse: forsvarets hemmelige våben!
Det drejer sig om en Nimbus med sidevogn, som bl.a. i 1989 blev vist frem på
Danmarks NIMBUS Tourings årstræf i Jægerspris. Det
særlige ved denne maskine er, at den kører uden fører! Ser man godt efter, kan
man se, at der må ligge en person i sidevognen, og at køretøjet styres derfra.
Da der åbenbart er tale om en militær genstand, der er højt klassificeret, vil
der ikke i denne bog blive bragt billeder af den, og det vil heller ikke blive
røbet, hvor den er stationeret, ud over at det er »et eller andet sted i Nordsjælland«.
Måtte den bestå endnu i mange år, uafhængigt af op- eller nedrustning i verden!
29