Bankmandens Nimbus
Allan Kløve Nyborg
www.nimbus.dk - -
Om R. V. B. N. Ahrendt, og hans køb i 1936 gennem forhandler Svend Aage Nielsen Nykøbing Falster af en grøn Nimbus Luxus for 1994,30 kr. eksl. Omsætningsafgift. Ahrendt var også medlem af Motororddonanskorpset. Kan ses på DNT'S hjemmeside. Tidligere bragt i Nimbus Tidende


EMNER:
Fisker & Nielsen, forhandler se også værksted, garantireparationer, motorordonnans, Motorordonnanskorpset, Nimbus Luksus, pris, Svend Aage Nielsen, Forh, www,

PERSONER:
Rønholdt V. B. N. Ahrendt, Svend Aage Nielsen, Allan Kløve Nyborg, Prøvemester Rasmussen,



Nimbuslitteratur © 2024 Niels Øwre


Bankmandens NIMBUS


fra April 1997

For et godt stykke tid siden, -vist i Oktober 1996, modtog jeg en pakke fra Kim Scholer med papirer og billeder som stammede fra et sted i 1930-erne.
Kim havde fået materialet af Peter Ahrendt (nr. 1988), for mere end eet år siden. Vi blev enige om, at her var der vist noget at skrive en artikel om.

Pakken
Pakken viste sig at indeholde en tyk stak fotos, en bog om Mototordonnans korpset, en købekontrakt til en Nimbus samt flere breve fra Fisker & Nielsen.
Det gik op for mig, at der faktisk var 2 historier i dette her. Den ene historie er om Peter Ahrendts far, Rønholdt V.B.N. Ahrendt, og den anden er om Motoror­donnanskorpset (1911 - 1937). Selvom der var meget materiale om korpset, så meldte der sig en mængde spørgsmål. Det er spørgsmål som for en dels vedkommende endnu afventer svar, så det bliver historien om Bankmandens Nimbus som kommer først på. Motoror­donnanskorpset må vente til Juli-nummeret.


Bankmanden

Motoristen
Rønholdt Ahrendt må vist have været, hvad man dengang kaldte »motorist«, for han bevægede sig over en kortere årrække fra at være motorcyklist til at blive bilist.
Han begyndte med en Ariel motorcykle, fik derefter en Nimbus og til sidst en Citroën, -modellen med de brede for­skærme og forhjulstræk som lige var kommet på markedet i 1938..

R.V.B.N. Ahrendt
Ret stod for Rønholdt og var det fornavn som blev anvendt. Det må have været et kors at bære på i skolen! Peter fortæller mig, at navnet kom fra efternavnet på een af forældrenes gode venner. Rønholdt var født 31/7-1909 og døde i 1991, -82 år gammel. Han aftjente sin værnepligt i Vordingborg, ved det nuværende Falsterske Fodregiment. Han gik i 1936 på bankskole i København, da han på eksercerpladsen ved Rosenborg Slot overværede paraden i forbindelse med 25-års jubilæet for Motorordonnanskorpset. Dette var et frivilligt motorcykel korps til brug for forsvaret, men på egne maskiner og kun indkaldt til øvelser, træn samt hvis der blev krig. Rønholdt Ahrendt blev så interesseret i dette korps, at han meldte sig ind i forsommeren 1936. Han blev optaget som rekrut i 3. Deling af linien for »Øvrige Sjælland«. Medlemsskabet varede dog kun til Maj 1937, hvor Rigsdagen ved lov opløste alle private korps i Danmark (Lov om hærens ordning, nr.110, §88). Rønholdt havde, på trods af den korte tid (ca. 1 år), været meget glad for tiden dér. Peter Ahrendt nævner, at faderen ofte omtalte den fra hæren tilknyttede instruktionsofficer. Det var premierløjtnant R.Plough, som virkede inspirerende på de ca 10-15 ordonnanser som var tilknyttet delin­gen.


Ordonnans

Køretøjerne
Ariel-maskinen, som er nævnt tidligere, fik Rønholdt i 1932 og benyttede indtil 1936, hvor han skiftede til NIMBUS, som han efter fremkomsten i 1934 var blevet begejstret for.
Nedenfor ses Rønholdt Ahrendt på sin grønne LUXUS maskine, i habit, med sideskilning og cigaret i mundvigen samt 0 styrthjelm. Bogholderen (han var da kun 27 år gl.) fra Folkebanken i Nykøbing Falster var imidlertid på vej opad, så i 1938 blev Nimbussen skiftet ud med den sidste nye Citroën. Ahrendt trak sig tilbage som bankdirektør.

Begivenhedsrige år
Det var begivenhedsrige år, disse 1930-ere, og i 1936 var der Olympiske Lege i Berlin. Legene blev jo, som bekendt, brugt af Nazisterne til det helt store propaganda nummer.
På det tidspunkt havde Ahrendt netop købt sin Nimbus (7/7-36), men da den jo skulle tilkøres forsigtigt, kørte han sammen med en ven på dennes Ariel. Der berettes ikke noget om deres op­levelser ved de Olympiske Lege, men turen hjem blev i alle tilfælde husket.
De havde planlagt at køren hjem igen­nem Belgien, som på det tidspunkt var herostratisk berømt for sine ualminde­ligt dårlige veje. I Antwerpen styrtede de på nogle våde brosten, og slog sig en del. Ifølge Peter Ahrendt fik de dog samlet sig selv og cyklen op, og fortsatte hjem.
Interessen for Nimbus og Citroën holdt sig, og er fortsat hos sønnerne. Peter har indtil for nyligt kørt både Nimbus og Citroën. Han kører stadigvæk Nim­bus, men har skiftet bilmærke. Peter kører selv på en årg. 1949 og hans kone Kirsten kører en 1944.

Men hvem mon ejer faderens grønne LUXUS fra 1936, nr. 2375? Det er jo ikke udelukket at den eksisterer endnu.

Når vi nu taler om faderens Nimbus, så er der da også en del interessante ting i forbindelse med købet og garanti­perioden. Der er en original brochure/prisliste pr Januar 1936, en Dags Dato fra 4/7-36 på 1.994,30 kr., en købekontrakt samt 4 breve fra Fisker & Nielsen.

Brochuren

Det er den brune Brochure/Prisliste for Januar 1936. Hvad der bl.a. gør den interessant er, at forhandleren har skrevet op hvad Ahrendt skal betale minus 2%. Desuden kan man se at han selv har betalt Omsætningsafgift, for beløbet 1995 kr + 40 kr (bagsæde) minus 2%= 1.994,30 kr er excl afgift.
Det var motorcykel forhandler Svend Aage Nielsen, Kongensgade 29 i Nykøbing Falster, som stod for salget.
Brochuren kan ses på næste side i nedfotograferet kopi. Det er et meget fint eksemplar med Fisker & Nielsen navnet påtrykt og billede af fabriken i baggrunden, -nærmest som et vandmærke. Det er fantastisk at Ahrendt har gemt alle disse papirer, i betragtning af, at han kun ejede maskinen i 2 år.

Dags Dato og Breve

Det må på sin vis siges at være godt nok, at F&N ikke producerede mere end 800 - 1000 maskiner om året, for hvis den procedure der hér har været anvendt ved købet var almindelig, så har der simpelt hen ikke været tid til at sælge flere! Fremgangsmåden har været således:

1). Kontakt via forhandler til F&N
2). Ahrendt betaler F&N (se Dags Dato)
3). F&N leverer maskinen til Folebanken i Nyk. F.
4). Maskinen udleveres til forhandler Sv. Aa. Nielsen,
imod hans underskrift i banken på en veksel og en
kontrakt.
5). F&N sender forhandler provision pr. giro (447,70
kr..) til Sv. Aa. Nielsen.
6). R.V.B.N.Ahrendt får motorcyklen udleveret.

F&N har så sandeligt ville være sikre på deres betaling, for D.D.-en er fra 4/7-36, hvor Ahrendt betaler næsten 2000 kr til F&N, foruden at han selv har betalt omsætningsafgift, 340 kr. Allige­vel skal der både kontrakt og veksel til (17/7-36) imellem F&N og forhand­leren, som jo knapt nok har fået lov til at se på, endsige røre ved maskinen! Til gengæld har han fået 450 kr for sin ulejlighed (brev af 7/7-36)

Garantiperioden
Der er 2 breve i forbindelse med garantien på motorcyklen. Det kunne se ud som om at forhandleren heller ikke får betroet garantieftersynene, -man kunne godt spørge sig selv hvorfor F&N har givet forhandleren provision.
I et brev fra 10 September 1936 varsler F&N at deres værkfører Rasmussen alligevel ikke kommer, men derimod en mekaniker Sørensen. Og nu kommer vi til det i vore dage helt utrolige: meka­nikeren kommer Søndag 13 September 1936, kl. 10.00 om morgenen til Ah­rendts privatbolig.
Det kan man kalde sevice! Noget kan dog tyde på, at det har været nødven­digt at tage maskinen med til fabriken, for den 18 September skriver F&N, at maskinen blev sendt til Ahrendt 17 September, efter at have modtaget et grundigt eftersyn. Og så får Ahrendt ellers ryk i ørerne, for han har haft en olie påfyldt, som ikke var iht specifikationerne! Transport og arbejde er uden beregning, men olien får han regning på samt at vide at korrekt olie er : VACUUM GARGOYLE OLIE
Så fik han dén, og det er da også muligt, at problemet (hvad det end var) skyldtes olien. Se reklameskilt for Gargoyle her på siden. Fabrikatet hører under Mobil Oil, fremgår det.
Hermed slutter beretningen om Bank­bogholderen, som på sin vej til at blive bankdirektør, kørte en del af stræk­ningen på Nimbus.

Efterskrift
I brevene til forhandleren omtales der også en Rød LUXUS nr. 2412, leveret samtidig. Hvem monstro ejer dén? Hvis den eksisterer kan ejeren, ved henvendelse til mig, få kopi af de oplysninger som jeg ligger inde med.