Nyerhvervelse: Nimbus-motorcykel
02.10.2006
Motorcykel
Nyerhvervelse: Kunstindustrimuseet har med støtte fra Hermod Lannungs Museumsfond erhvervet denne Nimbus fra 1934.
Danmark har fostret ganske få designgennembrud inden for transport-sektoren. Ét af dem er Nimbus-motorcyklen. I perioden 1900-1920 var der ca. 30 danske motorcykelmærker, langt de fleste fremstod som motoriserede varianter af pedalcyklen. Støvsugerfirmaet Fisker & Nielsen blev det eneste, som overlevede som motorcykelfabrikant frem til ca. 1960. I 1919 introducerede de den første danske motorcykel designet som helhed, hvor stellet var af fladstål og benzintanken integreret i stellet. ’Kakkelovnsrøret’, som modellen kaldtes pga. tankens form, var konstrueret som en bil med kardanaksel til overførsel af kraften. Modellen udgik i 1928 og først i 1934 introducerede Fisker & Nielsen en ny model, som pga. sin brummende lyd i
folkemunde kom til at hedde ’Humlebien’. Der var tale om en såvel teknisk som designmæssigt
banebrydende model, der uden væsentlige ændringer blev produceret frem til 1960.
’Humlebien’ havde helstøbt motorblok med fire cylindre på række som en bil, teleskopaffjedring og var verdens første med pladestyr. Formgivningen fremstod som en kompakt og særdeles harmonisk helhed, hvor alle dele var integreret i stellet, som samlede motor og benzintank i en karakteristisk trekant, der symboliserede dens fremadskydende kraft. Fremstillingen var inspireret af Henry Fords masseproduktion, og de første modeller leveredes ligesom Fords model T kun i sort. Nimbus vandt stor anerkendelse internationalt for sine gode køreegenskaber i sportsløb og for sin store driftsikkerhed. Den blev et nationalt ikon og politiet, militæret og postvæsenets foretrukne køretøj. Postvæsenet kunne med sidevognsmodellen køre helt op under postkassen, når den skulle tømmes. Sidste postkassetømning med en gul ’Humlebi’ fandt sted den 20. september 1976. Der er
i alt produceret omkring 14.000 Nimbus-motorcykler.