Nu skal vi sidde godt. Hvis der
skal polstres i en Nimbus sidevogn, hvorfor så ikke gøre det
med stil. Eftersom jeg nu har 2 små børn, der elsker at køre
tur i sidevognen, skal de selvfølgelig sidde komfortabelt, og
ikke mindst spændes godt fast.
Beslag til
montering. Først skal selve træskelettet måles ud og
monteres, med beslag. Beslagene laves ved at svejse møtrikker
på et stykke 2mm stålplade, således at det er muligt at spænde
pladerne på udefra. Beslag til
bundplade.
Skeletter skilles ad, og
beslagene kan monteres på forsiden, ved at bore ned i træet
med et fladbor, i sammen tykkelse som møtrikken. På den måde
vil evt. forhøjninger ikke mærkes igennem polstringen.
bundplade.
Sikkerhedsselen. Sikkerhedsselen har
jeg "lånt" fra en morris 1000, og kan umiddelbart monteres i
sidevognens bagagerum. |
Det kræver dog et fladt hul til selve selen, som skal
føres igennem karros, træ og polstring.
Hul i karros til
sikkerhedssele.
Hul og beslag laves til ryggen,
således at selen kan gå i gennem. Til det benyttes samme
fremgangsmåde som ved montering af bundpladen.
Ryglæn og beslag til
selen.
Færdigt skelet.
Udmåling til
knapper. Når det hele er monteret og fastspændt, kan vi
måle op til chesterfield knapperne. Det er en god ide at lave
et par lodrette streger, med et vaterpas, så knapperne kan
monteres ens. Afmonter bund og sidepladerne, så vi kan begynde
at afsætte huller til knapperne. Find midten i bund og
sideplader, og begynd at tegne cirkler med din passer. Jeg har
benyttet en radius på 7cm. |
Bor
igennem med 3mm bor, alle de steder du ønsker knapper.
Huller til chesterfieldknapper.
Polstringen. Når hullerne er boret,
kan polstringen begynde. Hertil skal det lige nævnes at jeg
startede selv med polstringen, men måtte opgive. Der er altså
en grund til at der findes fagmænd til den slags opgaver. Hvis
du som mig ikke selv mestre opgaven kan jeg anbefale
hyndeskrædderen, som efter min mening gør et fantastisk
arbejde.
Det færdig resultat. Så er det
blevet tid til kørsel igen, og ungerne glæder sig allerede.
Bunden er endnu ikke færdig.
|