Far luftede bilen
Xtra - 2007-06-06 - 1. sektion -Side 4 (Xtra)
Far luftede bilen på grundlovsdag, da ejerne af historiske biler viste vidunderne frem på Flakhaven. Også Tage Johansen var mødt op med sin generator-Nimbus


EMNER:
Dansk Veteran Motorcykleklub, gasgenerator,

PERSONER:
Tage Johansen,



Nimbuslitteratur © 2024 Niels Øwre


ODENSE: Først var det grundlovsdag, siden fandt nogen på, at det også skulle være fars, og i går gjorde Motorhistorisk Samråd sit til, at den 5. juni fremover også skal være de historiske bilers dag. Et nærliggende grundlovsmøde i Eventyrhaven fik i hvert fald baghjul rent tilskuermæssigt, da bilerne begyndte at fylde pladsen foran rådhuset og domkirken. Ganske hurtigt kunne man studere mere end et halvt århundredes automobilhistorie. De nyeste i flokken måtte ikke være yngre end fra 1977. Størst var en Rolls-Royce ¿ og mindst den røde Goggomobil, som nok hurtigt kunne løse alle parkeringsproblemer i Odense, hvis alle kørte i sådan en …
Og Ole Frandsen fra Herrested tog en stor del af opmærksomheden med sin Ford T fra 1922, der efter Oles udsagn "fiser af sted" i forhold til den senere model Ford A, der fik fast kabine omkring kransen.
- Vi kører skam i den. Vi har kørt tværs gennem Norge i den og vi har også været på Færøerne for at besøge den Ford T de har deroppe, som Ole sagde.
Over et halvt hundrede biler trillede til byen, med den røde Goggomobil som den mindste og en Rolls-Royce som den største.
Og motorcykelfolket var også repræsenteret. Som eksempelvis tage Johansen fra Midtfyn, der mange gange måtte forklare den gasgenerator, som hans Nimbus årgang 1939 med sidevogn kan køre på.
Generatoren er et levn fra krigen og har en brændstoføkonomi på syv-otte kilometer pr. kilo bøgebrænde.

Måske et tip, hvis benzinen bliver ved med at stige. At dagen var en test for arrangørerne var der ingen tvivl om, og at dømme efter Lars Genilds smil, så kan det godt gå hen og blive en tradition.
- Når det er første gang, er der nok mange der går og lurepasser lidt. Men det her er helt fantastisk, sagde han.
Så måske får far lov til at tage familien med ud og se på biler næste år. Billedtekst: Hvis alle i Odense kørte Goggomobil, var der vist ingen grund til at grave Thomas B. Thriges Gade ned og bygge flere parkeringspladser.Ligesom bilerne var motorerne et studie i sig selv, som her ved denne Saab. For de var fra den gang, man stadig selv kunne makke uden at have en bærbar computer ved hånden.Skulle benzinprisen stige uhørt kan Tage Johansen køre syv-otte kilometer på et kilo bøgebrænde på sin Nimbus årgang 1939 med røggasgenerator.Den sorte Ford T har ejeren Ole Frandsen (med armen på førersædet) hentet hjem fra Stockholm. Men Danmark var det første land i Europa der fik en samlefabrik for bilmodellen, der blev sejlet hertil i stumper. Der findes et par hundrede Ford T'er i Danmark.Ingen lavere? Dagens laveste nummerplade sad på en VW boble Type 1.