Kærlighed til Nimbus ruster aldrig
Claus Rosenberg Vejle Amts Folkeblad
-
2007-03-24 -
BRA
Salget af min Nimbus med sidevogn til fordel for en Norton gør ondt helt ind i hjertet siger Finn Rix. EMNER:
Norton,
sidevogn,
- Jeg ved sgu ikke helt selv, hvorfor jeg gjorde det, for salget af min Nimbus med sidevogn
gør ondt helt ind i hjertet, og jeg får det faktisk dårligt af at tænke på det. At have
sådan én er en helt speciel følelse, og det er så fantastisk, at jeg nok skal få fat i én
igen, inden der er gået ret længe. Det siger Finn Rix om sin helt store kærlighed, Nimbus ,
som han i øjeblikket er uden. Han har nemlig solgt de to, han har haft, den seneste for en
måned siden. I hans værksted står der godt nok en veteran-motorcykel, men den er af mærket
Norton, og selv om den er flot, og Finn Rix også viser, at han er glad for den, så er det en
englænder og ingen Nimbus , og det er nu engang motorcyklen for ham. Han mener ikke, at man
kunne finde på at skabe en sådan motorcykel i dag, for det var, ifølge ham, ikke en smart
motorcykel. Men den var og er funktionel, og starter stort set hver gang.
Specielt dansk
Nimbus er danskproduceret, og der findes ingen motorcykler i verden, som den danske, der
ikke har været fremstillet i omkring 50 år. Nimbus -motorcyklerne begejstrer de fleste, og
har du først haft én af lyst, kommer entusiasmen af sig selv. Og rigtig mange danskere og en
del udlændinge er ramt af feberen. Faktisk så mange, at Finn Rix mener, at det eneste, man
ikke kan få fra ny, er et stelnummer. Alle andre dele af Nimbussen kan man købe fra ny, for
der er salg i det, og der bliver fabrikeret til efterspørgslen. Finn Rix har selvfølgelig
også været på købers marked, da han havde sine Nimbusser, hvor den ene var med og den anden
uden sidevogn. Men det er ikke reparationerne på Nimbusserne, han husker. Det er de ting,
han har lavet på sin Norton, for den er engelsk, og det er lig med en anderledes måde at
tænke mekanik på.
Handy man
- Englænderne er meget specielle i den måde, de opbygger mekanik, og det kræver en masse
værktøj og viden at reparere på deres motorcykler, fortæller han, mens han læner sig op ad
den engelske motorcykel, som er fra cirka 1953. Han fik den i stumper og smådele af sin far,
som også fik ham i gang med at elske Nimbusser. Værkstedet, vi står i, blev virkelig brugt,
da den gamle Norton skulle samles, selv om det på ingen måde er prangende, men der er en
lift, og på væggen hænger forskelligt værktøj. Noget andet værktøj er gemt i et skab med
nummerplader og andre små motorcykel-ting på lågen. Finn Rix er en handy man, og med det
rigtige værktøj behøver mængden ikke at være så stor.
Nemme at have med at gøre
- Du er nødt til at skrue lidt en gang imellem, og jeg elsker at banke og reparere. Der er
ikke noget, jeg ikke tør røre. Motorer er jeg ikke vilde med at arbejde med, men havde jeg
vidst, hvad det kostede at få lavet den på Norton-motorcyklen, havde jeg gjort det,
forklarer Finn, og hans udtryk viser, at det var en betydelig sum penge, han måtte slippe. -
Med Nimbus er det noget helt andet. De er nemme at have med at gøre. Jeg tror, at de fleste
kan lære det. Finn Rix fortæller, at det af have Nimbus også giver helt specielle
oplevelser, for det er en motorcykel, som samler folk. - Enhver dansker ved, hvad en Nimbus
er, og det er måske det, som tiltrækker folk. De fleste har enten haft én, eller har kent en
person, som har haft én. Så man får masser af snak, når man holder pauser, og det sker ofte,
at folk har gode ideer til reparationer eller til nye tiltag. Det er en motorcykel, som får
ejerne til at dele ideer og oplevelser, fortæller Finn Rix, og det bliver mere og mere
tydeligt, at han har skilt sig af med noget, han holdt meget af.
Nimbus er lidt som humlebien
- Ja, og så er en Nimbus lidt som en humlebi. Den kører, fordi den ikke ved, at den ikke
kan. Når jeg ser på opbygningen af motorcyklen er det i hvert fald ikke indlysende, at den
skulle være en god motorcykel, men det er den. Ja, den er fantastisk, og jeg skal nok få fat
i en ny, fastslår han. Han fortæller også, at børnene er kede af det og sure over, at han
har solgt motorcyklen med sidevogn, for de elskede at sidde i den på tur. Og i det hele
taget virker han som en mand, der ikke burde have skilt sig af med sit køretøj. - Ind
imellem skal jeg bare af med noget og have noget nyt, og da der kom en mand og tilbød en god
pris, slog jeg til, siger Finn, der måske ikke har fortrudt, men i hvert fald savner den
danske motorcykel. - Jeg skal da have en anden, og derfor skal jeg også i Remisen her i
weekenden, for det kunne jo være, at jeg fandt noget af interesse, håber Finn lidt.