Den robuste Nimbus døde
www.dr.dk/kroeniken/
-
-
Artikel om motorcykler i 50'erne med udgangspunkt i Nimbus. Faktaboks om Fiskers Nimbus. Findes på én af Krønikens undersider. EMNER:
Fisker & Nielsen,
Nimbusfabrikken,
www,
Med mor og barn i sidevognen styrede far med sikker hånd den danske motorcykel gennem byen. En Nimbus var både praktisk og økonomisk og havde været populær siden 1930'erne. Sådan var det også i 50'ernes første år, da en udenlandsk motorcykel krævede indkøbstilladelse.
Nimbus'en var både robust og sikker, og politiet, militæret, postvæsnet og FDM's vejpatruljer anskaffede sig en model med sidevogn. Men i 1959 var eventyret forbi. Nimbus'en var udkonkurreret af bilen.
Velstand og fartglæde bed sig samtidigt fast i danskerne, og gjorde udenlandske letvægtsmodeller populære. En motorcykel var nu mest forbundet med ungdom, og læderjakken passede til. Med en kasket på pomadehåret lagde drengene sig ud i midterbanen og trykkede speederen i bund.
Fraværet af styrthjelme og heldragter talte sit eget sprog i ulykkestallene.
Fakta: Med Fiskers Nimbus
Den danske Nimbus blev opfundet i 1918 og produceret af P.A. Fisker, som ejede firmaet Fisker og Nielsen. Han havde allerede haft stor succes med sin støvsuger, Nilfisken, som var den første i Europa.
Blandt håndværkere og forretningsdrivende blev den trækvillige Nimbus med sidevogn hurtigt populær. Den var praktisk og billigere end en bil og mere solid og driftsikker end andre motorcykler. Nimbus'en blev brugt både som varetransport og som kørende reklameskilt. Sidevognen kunne også skiftes, så familien kunne komme med på søndagsudflugt.
Nimbus'en blev produceret fra 1919 (i perioden 1934-60 blev det til 12.265 stk.), men virksomheden døde i 1960, da bilen for alvor blev et alternativ, og de billigere, udenlandske motorcykler kom til landet.