Nimbus blev bygget i Danmark i årene 1919-1960. Omtrent det samme kan siges om medlemmerne af Danmarks Nimbus Touring, selv
om undfangelsen af de nuværende medlemmer fortsatte til omkring 1970, hvor også de sidste reservedele til Nimbus menes at
være produceret.
Danmarks Nimbus Touring har omkring 1800 medlemmer. I kraft af den gamle motorcykels danske oprindelse kommer de fleste fra
Danmark, men der er medlemmer fra blandt andet Sverige, Norge, Tyskland, Holland og USA.
På ’Motorcykler i Forum’ har klubben bygget sin stand op omkring temaet ’Nimbus ude i verden’ – inspireret af deres egne
ekspeditionsagtige rejser til udlandet.
Snerally
Sidste år i september var 24 af de mest entusiastiske med 17 motorcykler i Californien for blandt andet at fejre den danske
by Solvangs 95 års fødselsdag. Turen endte med at tilføje i omegnen af 1500 km til hver af cyklerne, men turen forløb helt
uden invaliderende havarier.
- De bliver brugt. Det er hele ideen med det, forklarer Max Christensen, der er formand for afdelingen Holbæk og omegn.
- I USA er der 50 Nimbusser. De bliver sat på en trailer, hvis de skal køre mere end 20 kilometer. Vi kører gerne 1000
kilometer til træf i Tyskland, mens tyskerne transporterer deres cykler fem kilometer på trailer for at deltage i
fællesturen.
I januar måned tilbagelagde 16 cykler omkring 750 km til og fra Skagen Snerally, så der skal mere end almindelig dårligt vejr
til at stoppe en Nimbus .
Alle Nimbusser er selvfølgelig veteranmotorcykler, men klubben gør meget ud af at bruge de gamle maskiner. Der afholdes for
eksempel værkstedskurser, hvor man kan lære at istandsætte og vedligeholde de gamle maskiner.
4000 på plader
Andre ture er gået til Cuba, Nordkap, og en enkelt nordmand fik fløjet sit eksemplar til Japan for at køre en tur rundt i det
land, der producerer de fleste og mest avancerede motorcykler i verden. Hvis vejret holder, kører han til København og
fortæller om både sin tur og sin Nimbus .
I dag kører omkring 4000 indregistrerede eksemplarer omkring i Danmark. Det er det største antal kørende motorcykler af samme
mærke produceret før 1970. Ret imponerende i betragtning af, at der kun blev bygget sammenlagt 14.000 styk.