Motorcykler til hjertet
Claus Rosenberg Vejle Amts Folkeblad
-
2007-03-26 -
BRA
15-20 Nimbusser linet op flot op lige til højre for indgangen til Remisen. Jens Houmark og Samuel Kaarsgaard er tydelig stolte. EMNER:
udstilling,
De er linet flot op lige til højre for indgangen til Remisen, Nimbusserne altså. En tynd
orange snor afskærmer dem, så det er nok se, men ikke røre. Ikke at de er skrøbelige, men de
er alle pudset op til lejligheden, og fedtede fingre kan ødelægge det gode indtryk. På
messen er der 15-20 Nimbusser, alt efter om man tæller de små karrusel-Nimbusser med eller
ikke. Og de er der i mange forskellige modeller og farver, og har været brugt til meget
forskelligt. Der er de private motorcykler, men også militærets armygrønne, postvæsenets
gul-orange og politiets sorte. Og farverne er forskellige. Der er gule, elfenbensfarvede,
røde, blå og mørk mintgrønne motorcykler, for selv om Nimbus kom i nogle bestemte farver,
var fabrikanten altid klar til at male dem i de farver, som køberne ønskede.
Åbenhed og entusiasme
En af de specialfarvede motorcykler er en 1947-model med sidevogn. Sidevognen er formet som
en torpedo og af typen »Steib«, som ikke er original Nimbus , men lige nøjagtig denne
motorcykel i gul med rød staffagefarve trækker folk til, og ejer Jens Houmark er da også
stolt over den, ligesom hans Nimbus ved siden af i elfenbensgul. - Det er gode timer at gå
og arbejde med dem, og jeg holder meget af mine Nimbusser, fortæller Jens Houmark, der har
endnu en motorcykel med på udstillingen. Og Jens Houmark er en af de store entusiaster, som
elsker at fortælle om sine motorcykler. Han er ikke den eneste, og en rundtur på
udstillingen giver mange historier fra de folk, der holder opsyn, og de besøgende oppe i
alderen, som står og drømmer. De drømmer om en tid, hvor Nimbus bragte dem og kæresten ud på
skovtur, og hvor det var så billigt at have en motorcykel, at bil slet ikke var et
spørgsmål, som en af gæsterne, Samuel Kaarsgaard, udtrykker det. Han får undertegnede til at
tænke på foto-albummet hos bedsteforældrene, hvor motorcyklen tit stod i baggrunden af
billederne fra ungdommen i 1930'erne.
Cyklen i solskin
Samuel Kaarsgaard vil gerne fortælle om sin kærlighed til motorcyklen, for han har lige
fundet den igen. Sidste år købte han en Nimbus , og så begyndte den nu 72-årige entusiast at
køre motorcykel igen efter 40 års pause. - Jeg har den ikke med her, for det er lige koldt
nok, men når solen skinner, så gibber det i én for at komme ud på motorcyklen, fortæller
han, og de omkringstående herrer nikker og smiler bekræftende. De begynder at fortælle om
cyklerne, vi kigger på, og om det specielle ved Nimbussen med overliggende knastaksel og
rækkemotor, og meget andet teknisk, som man skal være motor-interesseret for at følge med i.
Samuel Kaarsgaard kan godt snakke med, men han fortæller i stedet for, at han nåede at køre
4.000 kilometer på tre måneder, inden han staldede Nimbussen op til vinter. - Man får
hurtigt kørt nogle kilometer, for det er jo væk fra de direkte hovedveje og så ud i
landskabet med 60-70 km/t. Du kan nemlig slet ikke sammenligne Nimbussen med de moderne
maskiner, mener Samuel. Selskabet omkring ham er enige, og de lyser formelig op, når de
fortæller deres lystfisker-agtige historier om, hvor mange maskiner de har set på gamle
gårde og i garager og lignende. Kærligheden sidder i dem, og de kan fortælle i timevis, mens
de viser de udstillede danske industri-designede ikoner frem.